Terug naar overzicht

Kerstborrel organiseren: 5 ideeën & tips

Mag jij dit jaar de kerstborrel organiseren? Dan wil je natuurlijk wel dat het een gezellige boel wordt. Maar hoe zorg je daarvoor? Hoe maak je van die bedrijfsborrel een spetterend kerstfeest? Deze leuke ideeën en handige tips gaan je erbij helpen. Zeker weten! 

1. Kies een goede locatie

De eerste vraag die je jezelf moet stellen: waar ga je de kerstborrel organiseren? Huur je een zaaltje of doe je dit jaar gewoon gewoon een hapje en drankje op kantoor? Zorg er in ieder geval voor dat de locatie genoeg ruimte biedt, maar ook weer niet té groot is. Met iedereen bij elkaar is het namelijk een stuk gezelliger.

Huur je een evenementenlocatie? Kijk dan of de plek voldoende parkeerplaatsen heeft en of de locatie een beetje goed bereikbaar is met het openbaar vervoer voor die ene collega. Je weet wie we bedoelen. Check ook even welke faciliteiten er aanwezig zijn (garderobe, geluidsinstallatie, bar, etc.). Zo kom je straks niet voor verrassingen te staan.

2. Aankleding is key

Zonder kerstdecoratie is een kerstborrel maar een gewone bedrijfsborrel. De aankleding zorgt namelijk grotendeels voor de sfeer op je evenement … en dus ook voor het succes. Nu kun je natuurlijk gewoon een kerstboom neerzetten en een filmpje van die open haard naar de tv streamen. Is prima. Maar eerlijk: daarmee wordt de kerstborrel dit jaar niet bepaald die onvergetelijke editie.

Gelukkig hebben we daar een paar ideeën voor. Bouw bijvoorbeeld een compleet kerstdorpje met decorhuisjes en serveer een glaasje glühwein vanachter die koek en zopie kraam. Maar je kunt je locatie natuurlijk ook omtoveren tot (vintage) huiskamer of je kantoor inrichten als café. Gezelligheid gegarandeerd. En wil je er echt een groot feest van maken? Gebruik dan onze après ski decoratie en maak een apres ski party van je kerstborrel!

Tip:  Bekijk al onze winterdecoratie voor een magisch kerstfeest!

3. Regel de hapjes & drankjes

De locatie staat vast en de aankleding is geregeld. Tijd om de hapjes en drankjes te regelen. Hier kun je het eigenlijk zo gek maken als je zelf wil. Of in ieder geval zo gek als dat je budget het toe laat. Je kunt bijvoorbeeld de catering uitbesteden en een luxe buffet serveren of gewoon zelf wat inkopen doen. Met bier, wijn, fris en een paar mini-snacks kom je al een heel eind.

Nog een kleine tip: houd de hapjes en porties klein. Mensen willen vaak liever rondlopen en een beetje kletsen in plaats van aan tafel zitten en een groot bord boerenkool naar binnen schuiven. Denk daarbij aan de dieetwensen en zorg voor voldoende variatie:

  • vlees/vis/vegetarisch
  • hartig/zoet
  • warm/koud

4. Zet een muziekje op

Een kerstborrel organiseren zonder muziek? Dat kan niet. Maak daarom van tevoren een afspeellijstje op Spotify. Begin hierbij met rustige achtergrondmuziek als de mensen binnenkomen. Later als je collega’s wat drankjes op hebben en de sfeer wat losser wordt, kun je het volume iets hoger zetten. Wissel ook die tijdloze kersthits in je playlist af met nummers uit verschillende genres. Zo hoort iedereen iets wat ze leuk vinden. 

5. Organiseer een kerstborrel activiteit

Een activiteit zorgt voor een fijne break op je kerstborrel. En dat kan van alles zijn. Je kunt bijvoorbeeld zelf een kerstquiz organiseren, van tevoren lootjes trekken voor Secret Santa of een karaokeset neerzetten en de avond lachend afsluiten. Een foute kersttruien-wedstrijd doet het ook altijd goed en de kerstborrel is ook een mooi moment voor die inspirerende speech van de baas.

Wat je ook doet, zorg ervoor dat je activiteit niet te lang duurt. De ervaring leert namelijk dat je collega’s op de kerstborrel vooral even gezellig met elkaar willen praten en het eens over wat anders willen hebben dan over het vullen van Excelsheets…

Bijna klaar!

Alles geregeld? Mooi. Dan kunnen we de uitnodiging voor de kerstborrel versturen. Maak wel even een officiële uitnodiging voor de borrel. In heus kerstthema of in het thema van je borrel. Dat wordt namelijk altijd wel gewaardeerd door je collega’s. Oh, en vergeet niet de dresscode te vermelden als je die hebt!

Ook een kerstborrel organiseren?

We denken graag met je mee en helpen je jouw locatie feestelijk aan te kleden. Benieuwd naar de mogelijkheden? Bekijk onze kerstdecoratie of neem even contact op!

 


Kerstborrel organiseren: 5 ideeën & tips